Jeg prøver å svare på spørsmålet: Er det en ladeboks på det norske markedet som i dag regnes som den beste?
En ansvarsfraskrivelse: Svaret vil ikke være en spesifikk modell. I stedet prøver vi å markere ting vi synes du bør huske på når du søker etter den beste ladeboksen for deg. Vi vil også se på utenlandske tester og til slutt presentere våre personlige kandidater.
Emil, GruNNLEGGER av Ladsmart.no
Ladebokser tilgjengelig på det norske markedet i dag.
Til høyre finner du alle produsentene av ladebokser som vi anser verdt å nevne. De som har klart å ta den største markedsandelen er Garo, Easee, & Charge Amps.
Det er også et par mindre mindre produsenter som vi har valgt å ikke inkludere da de enten er spesialiserte på selskaper eller av andre grunner ikke passer innenfor rammen av en guide for hjemmeladere til elbil. For mer informasjon om respektive produsentene, enten gå til vår artikkel ladebokser eller klikk på respektive logo her til høyre.
Hvis du leter etter den beste ladeboksen for BRF, anbefaler vi at du tar en titt på siden vår om Ladespunkter till borettslag.
Test av ladeboks til elbil – en ærlig refleksjon
Utviklingen av ladeboksindustrien hjemme går i rakettfart, og det kan være vanskelig å holde styr på de mange alternativene som er tilgjengelige på markedet. Med et enkelt Google -søk etter for eksempel «beste ladeboks» er det raskt å se at det er en håndfull svenske produsenter av ladebokser.
Hvis du utvider søket litt, finner du minst rundt 20 internasjonale produsenter som selger sine produkter på det svenske markedet via ulike kanaler. Fra et globalt perspektiv er det i dag over 180 produsenter av ladebokser. Ja, du skjønner poenget. I dag er det minst en ladeboks for hver persons behov, smak og smak. Og det kommer flere.
Det svenske bladet Råd & Rön har eksistert i over 60 år. Her har svenske forbrukere i flere tiår deltatt i grundige og objektive best-in-testertester av ulike produkter og tjenester. Råd & Röns rolle har i dag i stor grad blitt overtatt av ulike spesielle nettsteder og karaktertjenester, hovedsakelig online. Som kjøper av en ny ladeboks bør du dermed kunne forvente objektive tester som et hjelpemiddel i beslutningsprosessen i dette valget. Merkelig nok ser dette ikke ut til å eksistere i skrivende stund (januar 2021). Det du som forbruker støter på er sponsede tester (dvs. ikke objektive) eller tester utført av bilentusiaster (dvs. ikke helt grundig). På den annen side, hvis vi ser på Tyskland, er situasjonen en helt annen. Tyskerne elsker sine objektive forbrukertester, og at de også inkluderer ladebokser er intet unntak. For eksempel. Motormännens tyske ekvivalent, respekterte ADAC, utfører tilbakevendende tester av ladebokser, som det ofte refereres til i medier og internettfora når vi diskuterer det beste valget av ladebokser. Dessverre er de fleste av disse testene utført på tyske leverandører som i dag har begrenset salg i Norge.
Selv om tyskerne hovedsakelig fokuserer på innenlandske merker når de tester den beste ladeboksen, kan det være interessant å kommentere kort hvordan det gikk. Den siste store testen av ladebokser i Tyskland var dermed av ADAC høsten 2019. På den tiden ble seks forskjellige ladebokser med 11 kW ladekraft testet. Det som ble evaluert var sikkerheten til ladeboksene, pålitelighet under ladeprosessen og deres funksjon som sådan. Totalt sett var testresultatene for alle boksene veldig gode. Testvinneren var «Heidelberg Wallbox Home Eco». «Webasto Pure» og «ESL Walli Light pro» oppnådde også meget gode testresultater. «Mennekes Amtron Start C2» og «Wallbox Chargers Pulsar» fikk også gode karakterer. Bare ladeboksen «Perdok Ecoload» fikk et «godkjent» resultat. Testerne ved ADAC, den tyske ekvivalenten til Motormännen,begrunner dette med utilstrekkelige sikkerhetsinstruksjoner, noe som i verste fall kan føre til installasjonsfeil.
Hvis vi går et år tilbake til ADAC -testen fra 2018 (da ble 12 ladebokser testet med en ladekapasitet på 3,7 til 22 kW), ble det avdekket svært store forskjeller mellom de testede ladeboksene. Halvparten av produktene ble klassifisert som «ikke anbefalt». Testkandidatene ble delt inn i tre grupper avhengig av ladekapasitet: Ladebokser med 3,7 til 4,6 kW, 11 kW og 22 kW. Best i klassen blant 3,7 til 4,6 kW var modellen «Keba KeContact P30». «Wallbe Eco 2.0» ble rangert tett deretter. Testkandidatene «EV Onestop WallPod» og «Vestel EVC02-AC3» fikk begge et stort minus i sikkerhetsområdet og ble derfor klassifisert som «ikke anbefalt». I gruppen for 11 kW veggbokser var testvinneren “ABL eMH1”
Som en del av å hjelpe kundene våre, har vi på Laddsmart.se valgt å gå gjennom noen testresultater for ladebokser, både hjemme og i testernes lovede hjemland Tyskland. Vi har valgt å identifisere de viktigste faktorene, både tekniske og kommersielle, som er testet og vurdert i tester av ladebokser hjemme. Vi håper det hjelper leserne dine med å ta en klokere avgjørelse som sparer både tid og penger.
Faktorer som spiller inn når du ser etter ladeboksen som er best for deg.
FAKTOR | FORKLARING |
---|---|
1) Dynamisk lastbalansering Inkludert / Ikke inkludert | Dynamisk lastbalansering betyr at ladeboksen tilpasser ladestyrken til husets andre strømforbruk, og du trenger derfor ikke bekymre deg for at sikringen går. Ved effektivt å utnytte tilgjengelig strøm kan du unngå å sikre huset og på denne måten potensielt spare tusenvis av kroner per år i strømnettavgifter. |
2) Smart skytjeneste Inkludert / Ikke inkludert | Dra fordel av fleksible og nyttige tilleggstjenester for lading av bilen. Avhengig av produsent kan det variere fra å fjernkontrollere avgiften til å innhente ladningsstatistikk. I mange tilfeller er skytjenesten videreutviklet over tid slik at tilleggstjenestene (vanligvis) blir bedre. Samtidig må du spørre deg selv, hvilke funksjoner trenger du egentlig? |
3) Antall strømuttak 1 eller 2 | Hvis du har to biler og ønsker å lade samtidig, trenger du ikke kjøpe to ladebokser, men kan bruke en med dobbel stikkontakt. |
4) Brukervennlighet og pålitelighet Lav/Høy | Hva er poenget med å ha de fleste (avanserte) funksjonene hvis du ikke kan se, eller forstå, hvordan de brukes? Det faktum at ladeboksen og dens tjenester er enkle og intuitive å bruke, er derfor et viktig aspekt. |
5) Pris Lav/Høy | Som alltid er pris en viktig faktor når du velger en elbillader hjemme. Og prisen setter også en viss grense for hvor god ladeboks du får – så ha rimelige forventninger. |
6) Justerbar ladeeffekt Inkludert / Ikke inkludert | Ladestyrken (kW) kan justeres etter behov og / eller begrenset, opp og ned (innenfor kapasiteten til ladeboksen). |
7) RFID-leser forhåndsinstallert eller mulig som et alternativ Inkludert / Ikke inkludert | RFID står for «Radiofrekvensidentifikasjon», noe som betyr at brukeren (e) på ladeboksen kan identifiseres via en ID-tag eller tag. Dette kan for eksempel være bra hvis laderen er på et borettslags parkeringsplass. |
8) Ladekabel-Stikkontakt: innebygd og lengde Innebygd eller ikke / Kort eller lang | Vi har diskutert fordeler og ulemper med ladekabel når det gjelder permanent montert eller stikkontakter tidligere her. Fast kabel er anbefalt i testene. Avhengig av hvor ladeboksen er installert, kan en lengre ladekabel også være fordelaktig. |
9) Produsenten og kundeservicen Bra/Dålig | Hvis uhellet inntreffer, er det godt å vite at produsenten / leverandøren tilbyr en kunnskapsrik kundeservice. Dette gjelder ikke bare maskinvaren (ladeboksen), men også eventuelle feil på skytjenestene. |
10) Design | Tekniske funksjoner i all ære, men form og design er viktige selv for en ladeboks. Spesielt siden det vanligvis er synlig i oppkjørselen i garasjen hjemme. |
11) Temperaturmotstand Lav/Høy | vårt relativt kalde nordiske klima er det nødvendig med en lader som kan fungere ved lave temperaturer og i dusjer. Heldigvis er flertallet av ladeboksene som selges i Norge motstandsdyktige mot lave temperaturer. Men med parallellimport av nye merker og modeller kan det være en risiko for at temperaturbestandigheten er lavere. |
12) Innebygd jordfeilbryter Inkludert / Ikke inkludert | Uten å gå for mye i detalj på elektroteknikk, er det et krav å ha jordfeilbrytere av type B eller type A med likestrømsovervåking. På denne måten forhindres strømmen i å gå feil vei og ut i ladeboksen hvis noe skjer. Hvis en jordfeilbryter ikke er inkludert i ladeboksen, må den være tilstede i den elektriske installasjonen. Gå derfor gjennom hvilken jordfeilbryter du har i hjemmet ditt, må den også oppdateres? I tilfeller der ladeboksen mangler en innebygd jordfeilbryter type B, blir den lagt til som en ekstra materialkostnad fra elektriker som utfører installasjonen. |
Ladsmarts tankegang …
Basert på faktorene ovenfor som spiller inn når du søker etter den beste ladeboksen, ønsker vi på Laddsmart.se å ha en gjennomsiktig «tankegang». På denne måten håper vi at vi kan følge deg som forbruker med det som er viktig og forhåpentligvis lande i hvilken ladeboks du synes er best.
- Flertallet av ladeboksene som markedsføres i Norge i dag har tilstrekkelig temperaturbestandighet, så det er ikke nødvendig med en dypere gjennomgang her. Hvis du vil være ekstra forsiktig, kan du sikte mot de nordiske produsentene fordi de forstår best hva kravene er til en ladeboks som passer vårt kalde klima.
- Tilkobling til (smart) skytjeneste eller ikke kan bety både fordeler og ulemper avhengig av hva som trenger deg som bruker. Det er menneskene som elsker nye og kule funksjoner, mens det er de som bare vil ha det så enkelt som mulig uten tekniske frills. Det du ikke bør glemme er at ladeboksen som oftest kan brukes på en «normal» måte, det vil si at du ikke trenger å bruke tilkoblingen til skytjenesten. Litt lenger fremme, når du har blitt litt mer komfortabel med bruk av ladeboksen, kan du begynne å bruke de smarte funksjonene via skytjenesten. Men selv om du ikke engang vil gjøre det, bør du ta i betraktning at du med tilkobling er fremtidssikker på en slik måte at nye oppdateringer for ladeboksen kan gjøres kontinuerlig. Og fremtidssikret er et konsept som vi i bransjen liker! Så når det er sagt, bør den beste ladeboksen for deg inkludere tilkobling, selv om du for øyeblikket ikke har tenkt å bruke tjenestene som tilbys. Tjenester som forresten i dagens situasjon ofte er relativt begrensede og enkle.
- Inkludert dynamisk lastbalansering eller ikke er sannsynligvis ladebokens verdens «10.000 kronersspørsmål». Hvis valget var enkelt, ville ikke spørsmålet dukket opp så ofte som det gjør. I den beste av alle verdener er det korte svaret at ja, det er best å ha en ladeboks med dynamisk lastbalansering. Utvilsomt. Samtidig er det veldig mange forbrukere som til slutt ikke velger en ladeboks med lastbalansering. Dette kan virke som et paradoks. Dette er fordi det er så mange faktorer som påvirker om den beste ladeboksen bare for deg rettferdiggjør å skaffe en dynamisk lastbalansering. Noen faktorer som spiller inn her er husets hovedsikring, hvilken bil du eier, hvor langt du kjører daglig (hvor mye må belastes), innkjøpsbudsjett, kraftstasjonens kompatibilitet med lastbalansen. I tillegg, hvis du har en smart ladeboks, kan du ofte omgå behovet for dynamisk lastbalansering ved å bruke «manuell lastbalansering»,dvs. å – med ladeboksene som tilbyr det – justere ladeeffekten og / eller planlegge ladingen. Om ikke annet er det mulig å supplere på et senere tidspunkt. Men for noen er det et bestemt ønske om at du «100% ønsker å kunne sove godt om natten», og da er valget av dynamisk lastbalansering enkelt.
- Justerbar ladekraft er tilgjengelig i de fleste moderne ladebokser i dag. At dette er inkludert er et must. Spørsmålet er heller om du kan justere eksternt via mobilen eller datamaskinen.
- RFID -funksjonalitet er hovedsakelig fordelaktig i tilfeller der ladeboksen ligger på en åpen parkeringsplass, noe som hovedsakelig betyr for borettslag og selskaper. Men den kan også være god å ha for privatpersoner som har en parkeringsplass som ikke ligger i direkte tilknytning til huset for å unngå «juks». Men det kan også være godt å ha hvis du vil la f.eks. Naboen eller en venn få tilgang til å belaste noen ganger. Så selv om dette ikke er en veldig vanlig prioritet i dag, kan det være en funksjonalitet som er «hyggelig å ha».
- Hvis du skal ha en eller to stikkontakter for ladeboksen, er utgangspunktet hvis du har to elbiler, eller som i mange tilfeller hvis du allerede har en, og ønsker å kjøpe en til. Utvilsomt er ladeboksene med to stikkontakter ganske mye dyrere, men likevel et billigere alternativ hvis du skulle kjøpe to ladebokser med bare en stikkontakt. Imidlertid er det noen ganger spesialtilbud at når du kjøper to ladebokser med installasjon, kan det tilbys rabatt på ladeboks nummer to. Da kan den beste ladeboksen for to stikkontakter byttes ut med to ladebokser med hver stikkontakt – i hvert fall i en prissammenligning. Avhengig av hvordan parkeringsplassene dine er utformet, kan to ladebokser også være mer fleksible, da du kan unngå lange ladekabler. Så hvis du trenger å lade to biler samtidig, ikke kjøp en ladeboks med to stikkontakter direkte, men sammenlign alltid med alternativet hvordan det ville se ut økonomisk og praktisk med to ladebokser.
- Hvorvidt ladeboksen har en innebygd kabel eller ikke, er en smakssak. Hvis du velger en med stikkontakter, må du kontrollere at det er mulig å låse ladekabelen elektronisk (f.eks. via appen) i ladeboksen.
- Kontroller alltid at ladeboksen har en effektbryter A / B – en forutsetning for ladeboksen er godkjent for bruk. Som det vanligvis er tilfellet med pakkene som forskjellige forhandlere markedsfører, er jordfeilbrytere type A inkludert i likestrømsovervåking eller jordfeilbrytere type B. Dette er et must for ladeboksen din for å bli godkjent i Norge. Siden dette er et krav, må du alltid sjekke med forhandleren om dette er tilgjengelig, spesielt hvis det er en ladeboks som ikke er fra de store skandinaviske produsentene.
- Hva med utseendet på ladeboksen? Det som er fint design er «i beholderens øye», så det avhenger av person til person. Og hvis du har valgt en fin bil, et fint hus, så hvorfor ikke få en fin ladeboks også? Så design er veldig personlig, men ikke glem at funksjonalitet fortsatt bør prioriteres for å finne den beste ladeboksen.
- Brukervennlighet er litt vanskelig å teste på forhånd før du eier ladeboksen. Men gjør en rask googling på nettet eller rådfør deg med naboer som kanskje allerede eier ladeboksen. Ellers kan det antas at merkene som generelt er i forkant, også gjør det i sin brukervennlighet.
- Prisen avhenger av budsjettet du har. Husk at akkurat nå, 2021, er det mulighet for 50% ROT, så ekstrakostnaden for å få den beste ladeboksen for deg er bemerkelsesverdig lav.
- Beste ladeboksgaranti. For produsenten og kundeservicen må du alltid lese de små skriftene når det gjelder garanti, fordi det er merker som tilbyr en veldig lang garanti til de som har en kortere garantiperiode med eller uten forbehold. Eller enda bedre, spør forhandleren din eller oss på Laddsmart.se.
Oppsummering
Som alltid i tester er det ofte litt for mye fokus på de tekniske aspektene. Dette er ikke så rart fordi det er lett å sammenligne. Vi vil derfor påpeke å undersøke faktoren om produsenten av selve ladeboksen. Utvikler du produktene dine kontinuerlig, sammen med smarte skytjenester? Men fremfor alt, har produsenten / leverandøren en nyttig kundeservice hvis du trenger hjelp med noe når belastningen forstyrres?
I jakten på den beste ladeboksen har vi sett nærmere på hvordan tester utføres i testernes og bilens lovede land Tyskland. Det er interessant å merke seg hvor mye bedre sikkerheten har blitt for ladebokser mellom 2018 og 2019. Det blir spennende hva testeksperter i Tyskland kommer med i neste test senere i år (virker som om de hoppet over 2020, dessverre) og som de da også tar med merker som er store på det svenske markedet. Tenker hovedsakelig på Easee, Garo og Charge Amps. Kanskje en av våre skandinaviske merker også vil være den beste ladeboksen på det tyske markedet?
Avslutningsvis, og noe av en oppfordring, håper vi at svenske Motormännen eller en lignende uavhengig organisasjon i nær fremtid vil gjennomføre en skikkelig test for å rose den beste ladeboksen – med en ekte forbrukerstudie og faktiske bevis som grunnlag. Et tips er å se ADACs tilnærming her (Merk: på tysk).
Norske forbrukere fortjener det. Eller blir det laddsmart.se som må være den første til å gjøre det?
Ladsmarts vurderer: de beste ladeboksene akkurat nå.
Ifølge oss på laddsmart er det fire kandidater som i dag (juni 2021) kan stille til tittelen beste ladeboks i Norge. Vi har listet opp fordeler og ulemper ved hver modell. Husk at du kan få tilbud på alle modellene fra oss ved å bruke skjemaet vårt.
Hvis du vil ha en oversikt over alle ladebokser som er tilgjengelige på det norske markedet i dag, kan du se artikkelen ladebokser.
Rangering | Produsent og modell |
---|---|
#1 | Easee Home |
#2 | Tibber Ladeboks (Easee) |
#3 | Garo GLB |
#4 | Charge Amps Halo |
Beste elbillader nr. 1: Easee Home
Med attributtene framtidssikre, smarte og kraftige – vi på laddsmart mener at Easee fortjener å løpe om førsteplassen.
Easee Home 22kW
- 👍 Smart og liten ladeboks
- 👍 Både WIFI og 4G tilkobling
- 👍 Fleksibel app for statistikk, fjernkontroll, planlegging av lading, etc.
- 👎 For dynamisk lastbalansering kreves en spesifikk port, HAN RJ-45, noe som ikke er veldig vanlig (men den tilpasset versjonen forventes snart!)
Antall faser: | 1-fas & 3-fas |
Maksimal ladeeffekt: | 22 kW |
Kabel eller stikkontakt: | Uttak |
IP-klasse: | IP54 |
Innebyggd energimåling: | Ja |
RFID: | Ja |
Justerbar effekt: | Ja |
Varemerke: | Easee |
Lastbalansering: | Nei (tilleggsutstyr) |
App -tilkobling: | Ja |
Tilkobling til skytjeneste | Ja |
Mulighet for å belaste publikum: | Ja |
Beste elbillader nr. 2: Tibber + Easee ladeboks
Enkel med tibber er en kraftig kombinasjon og et alternativ vel verdt å vurdere, mener vi på laddsmart.
Easee Home 22kW
- 👍 Markedets beste pris
- 👍 Smart strømkontrakt for grønn strøm
- 👍 Smart og liten ladeboks
- 👎 Krever en ny strømkontrakt for å få en gunstig pris
- 👎 Elektrisitetsavtalen er smart, men kjernekraft regnes ikke som grønn energi
- Last Load balancing krever en spesifikk port, hann RJ-45 som ikke er veldig vanlig (men kan fås gjennom den dyrere Tibber-varianten Watty)
Antall faser: | 1-fas & 3-fas |
Maksimal ladeeffekt: | 22 kW |
Kabel eller stikkontakt: | Uttak |
IP-klasse: | IP54 |
Innebyggd energimåling: | Ja |
RFID: | Ja |
Justerbar effekt: | Ja |
Varemerke: | Easee |
Lastbalansering: | Nej (finns som tillval) |
App -tilkobling: | Ja |
Tilkobling til skytjeneste | Ja |
Mulighet for å belaste publikum: | Ja |
Beste elbillader nr. 3: Garo GLB
–
- 👍 Enkel og trygg ladeboks
- Tilgjengelig i flere forskjellige sett, avhengig av behov
- 👎 For å få en smart ladeboks må flere dyre tillegg gjøres.
- 👎 Garanti: For at garantien skal gjelde, må service utføres årlig.
Garo GLB 22 kW
Antall faser: | 1-fas & 3-fas |
Maksimal ladeeffekt: | 22 kW |
Kabel eller stikkontakt: | Stikkontakt (fast kabel tilgjengelig som tilleggsutstyr) |
IP-klasse: | IP54 |
Innebygd energimåling: | Ja |
RFID: | Nei (tilleggsutstyr) |
Justerbar effekt: | Ja |
Varemerke: | Garo |
Lastbalansering: | Nei (tilleggsutstyr) |
App-tilkobling: | Nei |
Tilkobling til skytjeneste | Nei (WIFI er tilgjengelig som et alternativ) |
Mulighet for å belaste publikum: | Nei |
Beste elbillader nr.4: Charge Amps Halo
–
- 👍 Den mest holdbare konstruksjonen på markedet (og den fineste?)
- 👍 Ekstra stikkontakter for standard stikkontakt
- 👍 Fleksibel app for statistikk, fjernkontroll, planlegging av lading, etc.
- 👎 «Bare» maks 11kW ladeeffekt
Charge Amps Halo
Antal faser: | 1-fas & 3-fas |
Maksimal ladeeffekt: | 11 kW |
Kabel eller stikkontakt: | Kabel (7,5m) |
IP-klasse: | IP66 |
Innebygd energimåling: | Ja |
RFID: | Ja |
Justerbar effekt: | Ja |
Varemerke | Charge Amps |
Lastbalansering: | Nei (tilleggsutstyr) |
App -tilkobling: | Ja |
Tilkobling til skytjeneste | Ja (WIFI) |
Mulighet for å belaste publikum: | Ja |