Hvordan fungerar det?
Få seriøse tilbud på en ladeboksløsning som matcher ditt borettslag.
- Svar på noen få, enkle spørsmål
For å finne den riktige ladeboksen for borettslaget, trenger vi et par opplysninger om forhold og behov. All informasjon er konfidensiell. - Du vil motta tre tilbud
Opptil tre seriøse totalleverandører vil følge opp med deg for å kunne tilby skreddersydde tilbud basert på behov og ønsker du har spesifisert. På dette stadiet inkluderes ofte en fysisk inspeksjon av installasjonsstedet. - Sammenlign og velg det beste tilbudet
Du sammenligner og velger forslaget som passer borettslaget best (eller avstår). - Kjøp og installasjon
Totalleverandøren av forslaget dere har valgt, kommer og installerer ladepostene, og dere kan begynne å lade fossilfritt.
En grunnleggende guide for borettslag om installering av ladepunkter
Fra idé, til forslag, til installasjon av ladestasjon. Slik kommer dere igang med planleggingen av ladestasjoner i borettslaget.
- Sjekk interessen til borettslagets medlemmer
Start med å undersøke interessen for elektriske ladepunkter i borettslaget. Hvor mange kjører elbil i dag? Hvor mange kan tenke seg, eller vil sannsynligvis eie en elbil- eller hybridbil innen en femårsperiode? Ta saken opp med styret og skriv et forslag til møtet for å få en avgjørelse om installasjon av ladebokser for borettslaget ditt. Hvis møtet ikke resulterer i en beslutning om å utrede mulighetene for installasjon, er uansett idéen blitt sådd . Og det i seg selv er et skritt nærmere å lade fossilfritt, for hele nabolaget. - Sjekk hvem som eier tomten
Det er ikke nødvendig med byggetillatelse hvis borettslaget eier parkeringsplassene. Hvis det ikke er tilfellet, kreves det avtale med grunneier for å avklare hvem som skal eie ladestasjonen. - Undersøk hvordan dere skal ta betalt
Et viktig spørsmål er hvem som skal betale for installasjonen av ladestasjonen. Bør foreningen bære investeringskostnaden? Bør investeringen betales av beboerne som bruker ladestasjonen gjennom en økt parkeringsavgift? Bør installasjonen betales med en margin på strømforbruket på hver ladestasjon? I tillegg er det flere måter å ta betalt for strømmen som det enkelte medlem bruker for å lade bilen: 1. Elektrisitet tilbys til kostpris. 2. Elektrisitet belastes gjennom en økt månedlig avgift for parkering. 3. Foreningen tar margin på strømmen som belastet 4. En kombinasjon av økt månedlig avgift og margin på strømmen som belastes. - Utrede kostnaden
Denne kan variere stort. Spesielt når det gjelder installasjon av en ladestasjon for borettslag. Dette fordi det er mange hensyn som må tas i betraktning for å kunne gi et ærlig prisbilde uten å ha foretatt en inspeksjon på stedet. Og det er et ærlig prisbilde som vanligvis er nødvendig for å få gjennomslag på installasjon av ladestasjoner i borettslagsstyret. Derfor anbefaler vi alltid å gå videre til neste trinn 5. Bestill tilbud. - Bestill tilbud – Få 3 tilbud fra ladsmart.no
Når beslutningen er tatt om å investere i, eller undersøke mulighetene for installasjon av en ladestasjon, er det på tide å bestille et tilbud. Som alltid er det godt å sammenligne, og spesielt når det gjelder en stor avgjørelse som å installere ladestasjoner. Gjennom ladsmart.no får du opptil 3 tilbud basert på borettslagets behov og ønsker fra sertifiserte totalleverandører. - Bestilling av befaring
Leverandørene følger opp med deg for bestilling av befaring og for å svare på eventuelle spørsmål. Du velger å gå videre med leverandøren som tilbyr den beste løsningen for akkurat ditt borettslag. - Tiden er nå inne for installasjon av ladestasjonen.
På tide å installere en ladestolpene i borettslaget. Når dere har valgt et tilbud, vil leverandøren følge opp med dere for å avtale en tid for installasjon. Selve installasjonen tar mellom en dag og en uke, avhengig av hvor mange ladepunkter som skal installeres.
Hvorfor velge ladsmart.no?
Ladebokser oppleves ofte som noe kompliserte, men Ladsmart gjør det enkelt for deg å finne løsningen som passer deg best. Ved å skaffe tilveie tre tilbud fra forskjellige seriøse leverandører av ladeboks og installasjon basert på borettslagets behov og ønsker, hjelper vi dere med å sammenligne og gjøre et klokere valg.
Spare tid
Du trenger ikke å ringe til flere leverandører for å sammenligne forskjellige tilbud. Basert på borettslagets behov skreddersyr vi tre forskjellige tilbud fra anerkjente leverandører og presenterer dem for deg på en enkel og oversiktlig måte.
Det er gratis
Ladsmart er 100 % gratis og det er ingen forpliktelse for borettslaget å fortsette etter å ha mottatt tilbudene.
Spare penger
Gjennom økt konkurranse sikrer vi også at leverandører prøver å gi borettslaget en god deal, fordi de vet at det er andre konkrete tilbud de blir sammenlignet med.
Uavhengig rådgivning
Vi er ikke knyttet til noen bestemt leverandør. Derfor er våre tjenester alltid med kundens beste i tankene – for å kunne gjøre et klokere valg.
Sjekkliste – Montering av ladepunkter i borettslag
Siden betingelsene for installasjon for borettslag er mer komplekse enn for installasjon i en bolig/villa, er det i prinsippet alltid nødvendig med befaring på stedet. Da bør man stille forberedt og klar til å stille de riktige spørsmålene. På denne måten får dere svar på både tekniske og mer kommersielle aspekter. Nedenfor har vi listet opp noen gode spørsmål å stille leverandørene som kommer på befaring til ditt borettslag/sameie.
1. Totalleverandør eller installatør?
Ladsmart formidler bare tilbud fra totalleverandører. Men hvis du har en tilleggsleverandør i tillegg til de som Ladsmart formidler, kan det være bra å undersøke hvor involvert disse er i hele prosessen. Å finne ut er om leverandøren bare utfører installasjonen selv eller om den er nyttig under hele prosessen og også er ansvarlig for design og drift etter selve installasjonen. Dette er viktig, slik at du gjør en rettferdig sammenligning i tilbudsprosedyren.
2. Hvilke referenser finnes?
Det er alltid godt å vite hva slags jobb leverandøren har gjort tidligere. Kanskje er det til og med noen i ditt nærområde som du kan kontakte direkte. Vær imidlertid oppmerksom på at nye leverandører stadig dukker opp på markedet, og selv om de kan ha få referanser, kan de være veldig gode. Så det er selvfølgelig alltid en balansegang.
3. Hvor god (og tilgjengelig) er kundeservice?
Det skjer vanligvis ikke, men det kan. At det er problemer med ladepostene, eller at du har spørsmål om fakturering eller noe annet om tjenesten. Da er det godt å vite hvordan leverandørens kundeservice ser ut. Hva hjelper de med, når er de tilgjengelige og hva er responstiden deres.
4. Hva inneholder ladeløsningen (produkt og eventuelle tjenester)?
Selv om mange ladebokser har samme funksjonalitet, er det veldig mange spesifikasjoner. En ladeboks kan ha flere forskjellige design. Derfor er det viktig å se på hva ladepostene som leverandøren foreslår faktisk gir.
Noen viktige aspekter å få rede på:
- Er dynamisk lastbalansering inkludert? – Det er ikke et must, men det er en ekstra sikkerhet at det elektriske systemet ikke risikerer å bli overbelastet ettersom det gir høyest mulig ladehastighet gitt kapasiteten
- Er det mulig for leverandøren å diagnostisere og feilsøke ladeboksene eksternt? – Dette gjør det både raskere og mer kostnadseffektivt enn å måtte ha leverandøren til å kjøre over til deg.
- Får du tilgang til din egen portal med oversikt over blant annet forbruk? – Noe av et must i de fleste foreninger.
- Kan du bestemme prisen per kWh selv? – Både hvor mye og på hvilken måte.
- Er det mulig å la utenforstående betale for å betale? – Hvis det ikke eksisterer i dag, så er det godt å sjekke om det er noe som leverandøren planlegger å gjøre i fremtiden.
- Hva er egentlig inkludert i sitatet? – Sørg for at det er så gjennomsiktig som mulig, det vil si at kostnadene for lading av innlegg og installasjon, men også mulig. prosjektledelse, ekstratjenester som utvidet kundeservice, årlig inspeksjonsskytjeneste osv. er inkludert (også for tjenester du ikke har tenkt å bruke i dag).
Vennligst les Ladsmarts artikkel om hvilke faktorer du bør ta hensyn til når du velger den beste elbilladeren:
https://ladsmart.no/beste-elbillader/ og på neste side er det en ordliste med mange termer som er gode å holde oversikt over i diskusjon med leverandør.
Hvem håndterer administrasjonen?
Med en ladeløsning følger også administrativt arbeid. Vanlige spørsmål som må adresseres er hvem som belastet og hvor mye? Og hvordan, og hvor mye skal beboeren betale? Tenk på om du vil ta hånd om administrasjonen selv eller om du vil overlate dette til leverandøren. Be om mer informasjon om hvordan dette gjøres av dem i praksis, og hva det vil koste.
Design av ladestasjoner/ladepunkter?
Teknologi i all ære, stilig design er alltid hyggelig. Ladeboksene vil være synlige på parkeringsplassen din, så hvis det er mulighet for det, kan du sammenligne forskjellige design. For eksempel er det merkene som er tilgjengelige i forskjellige farger ettersom fronten kan byttes ut.
Få pristilbud for installasjon av ladestolper!
Svar på noen spørsmål i vårt nettskjema.