Å finne den riktige ladeboksen for hjemmet kan oppleves som en jungel. Området er nytt og vokser i rakettfart så det er mye ny informasjon for en privatperson å bli kjent med. Vi har skrevet denne artikkelen for å utdanne og veilede deg som privatperson i ditt valg av ladestasjon hjemme.
Tenker du også på hva som er viktig å tenke på før du kjøper en ladeboks til elbilen din? Svaret på det spørsmålet er sannsynligvis ja, siden du er på denne siden. Dette er heller ikke så rart fordi markedet for ladebokser er en jungel med en rekke leverandører, modeller og en mengde nye tekniske termer. Fortsett å lese nedenfor, slik at du kan få en utdannet idé om ladeboks hjemme.
Emil, GrunNLEGGER av Ladsmart.NO
Populære elbilladere hjemme
I dag er det en rekke produsenter som fokuserer på lading av elbiler. Grovt sagt kan det sies at det er to forskjellige typer sluttbrukere – privatpersoner og selskaper/borettslag. Derfor har de fleste produsenter utviklet to (eller flere) forskjellige modeller av ladebokser som retter seg mot de respektive sluttbrukerne. Vi har listet opp de viktigste ladeboksprodusentene på det norske markedet nedenfor og markerer de mest populære ladeboksene til hjemmebruk. For en fullstendig liste over alle ladebokser og produsenter, se elbilladere.
Garo
Svenske Garo var tidlig ute med å tilby elbilladere. Hvis du gikk i et boligområde i slutten av 2019/2020, var sannsynligheten stor for at det var Garo som utgjorde flesteparten av ladeboksene du ville kunne se.
Easee
Norske Easee kom raskt inn på det norske markedet for hjemmeladere og har i dag etablert seg som et av de rimeligste og smartere alternativene. Det sier litt at Easee i dag vokser raskest av alle merker her i Norge
Charge Amps
Swedish Charge Amps var tidlig ute med å lansere det grønnteknologiske konseptet og utvikle enklere og stilige ladebokser med privatpersoner som primærkunde.
Wallbox
Spanske Wallbox var kanskje den første som brukte begrepet «intelligent» om ladebokser, og det er noe de er kjent for selv i dag. Med nye eiere og en kommende notering på New York Stock Exchange, vil vi se hvor mye mer intelligent ladeboksen kan bli.
Zappi
Bak Zappi står det britiske selskapet Myenergi. Zappi er Storbritannias svar på den norsk-svenske Tibber der de prøver å bli den grønne partneren til smarthjemmet. Zappis ladeboks er hovedsakelig populær for de som også har solceller hjemme.
Zaptec Go 22 kW
Teknologi: Stikkontakt (valgfri kabel), WIFI, RFID, App, IP54
Lastbalansering: Ikke tilgjengelig som et alternativ ennå (Lansert 2021 Q3)
Easee Home 22 kW
Teknologi: Uttak, WIFI+4G, RFID, App, IP54
Lastbalansering: Ja, tilgjengelig som et alternativ – kalt «Easee Equalizer». Påkrevd port Han RJ45
Charge Amps Halo 11 kW
Teknologi: Fast kabel (7,5m), WIFI, RFID, App, IP66
Lastbalansering: Ja, tilgjengelig som et alternativ – kalt «Charge Amps Amp Guard»
Garo GLB 22 kW
Teknik: Stikkontakt eller kabel, WIFI som tilleggsutstyr, RFID som tilleggsutstyr, App ikke tilgjengelig, IP44
Lastbalansering: Ja, tilgjengelig som tilleggsutstyr.
Wallbox Pulsar Plus 22 kW
Teknik: Kabel (5m eller 7m), WIFI, RFID ikke tilgjengelig, App, IP54
Lastbalansering: Ja, valgfri “PowerBoost”.
Zappi V2 22 kW
Teknik: Stikkontakt eller kabel, WIFI som tilleggsutstyr, RFID ikke tilgjengelig, App, IP65
Lastbalansering: Ja, den er inkludert.
Hvilken lader bør du velge for elbilen og hjemmet ditt?
De seks alternativene ovenfor er alle gode valg. Hvilken ladeboks som passer deg best, avhenger helt av dine forhold og behov. Vi sender en gratis sammenligning og tre tilbud på ladebokser, inkludert installasjon hjemme hos deg.
Å bruke tjenesten vår er gratis og uforpliktende. Vi følger bare opp via e-post og er alltid tilgjengelig hvis du har spørsmål. Informasjonen din deles ikke med tredjeparter.
Installere ladeboksen hjemme i 2021: Noen få utvalgte ord fra vår grunnlegger, Emil.
Vi i Ladsmart er her for å hjelpe deg. Det vi vil oppnå er at du som privatperson kan ta lureste valg. Vi har vært i kontakt med tusenvis av kunder, og for de fleste av dem er spørsmålene veldig mange: Hvor skal jeg begynne? Kontakte produsenten? Kontakte en forhandler? Lese om vilkårene først? Finn en sammenligning av de beste ladeboksene? Snakke med naboen? Hva er behovet mitt? Hvilke forhold er det i hjemmet mitt?
Med så mange spørsmål, og med så spredte svar på nettet og fra forskjellige aktører, bestemte vi oss for å grunnlegge Ladsmart.no. Vi var der selv da vi trengte den beste ladeboksen, men visste ikke hvor vi skulle henvende oss. Ambisjonen med Ladsmart er å være den ledende uavhengige informasjonsportalen for lading av elbil, med brukerens behov i fokus. Vi antar ikke at du har en grad i elektroteknikk, og for oss finnes det ingen dumme spørsmål – det er heller dumt å la være å spørre, tenker vi. På en enkel og lærerik måte veileder vi våre besøkende til det beste valget av ladeboks, og tilbyr tre sammenlignbare tilbud basert på akkurat dine behov og ønsker. Å kjøpe en ladeboks er ikke bare dyrt, men også en langsiktig avgjørelse, ettersom det innebærer en permanent installasjon som vil vare i mange år fremover. Derfor er det viktig å ta en så informert beslutning som mulig. Vi ønsker at alle privatpersoner som vurderer å kjøpe ladeboks, tar kontakt med Ladsmart.
De tre vanligste spørsmålene om ladebokser:
Etter at tusenvis av elbileiere har kontaktet oss, kan vi med stor sikkerhet si at de tre vanligste spørsmålene om ladebokser til hjemmebruk i dag er følgende:
1. Montering av elbillader hjemme
Hvordan det fungerer og hva du skal tenke på. Ofte stilte spørsmål og hvordan tjenesten vår kan tilrettelegge for et bra resultat.
2. Lading og ladekabel
Det finnes tre typer hjemmeladere. Dette er faktorene som avgjør hvilken du skal velge.
3. Dynamisk lastbalansering
Vi skisserer faktorene du må vurdere når du velger lastbalansering.
Montering av ladestasjon hjemme: Hva gjelder?
Installasjonen av ladeboksen er nesten like viktig som valget av ladeboks. Nedenfor lister vi noen vanlige spørsmål om hjemmeinstallasjon, som er sentrale for å sette forventnigene og oppnå et godt resultat.
Kan du installere ladeboksen selv?
Nei, du må alltid ha en sertifisert elektriker til å utføre installasjonen. Vi i Ladsmart jobber utelukkende med partnere som har kvalifiserte elektrikere for installasjon. Et tilbud på installasjon fra kvalifiserte elektrikere kommer med i pristilbudene du får gjennom oss, om du ønsker det.
Hva koster det å installere en ladeboks?
Prisen for en standard installasjon av en ladeboks er rundt 6000-9000 kr, om ikke mer. De fleste forhandlere har en og samme pris uavhengig av hvor i Norge installasjonen skjer, men det er også de som tar en høyere pris i Oslo-området. Dette er fordi elektrikere vanligvis er dyrere der. Det samme gjelder de kundene som bor langt borte fra en større by der få elektrikere holder til. I noen tilfeller spiller det liten rolle hvor langt unna du bor, mens det i andre tilfeller kreves et ekstra utkjøringsgebyr (ca. 400-500 kr) hvis kjørelengden er mer enn 4-5 km fra kontoret.
Hva er inkludert i en standard installasjon?
Det varierer fra aktør til aktør, og derfor er dette et viktig aspekt å se på når du sammenligner forskjellige forhandlere. Spilleren som har et uvanlig billig tilbud, kan veie opp for dette med det som står skrevet med liten skrift med tanke på installasjon. Derfor bør du alltid se på hva som følger med: 1) hvor lang installasjonskabelen er (skal være 10m), 2) hvor mange hull i veggen som er inkludert (minst 1), 3) hull i hvilken type materiale (sjekk hva du har behov for) og 4) prisen på eventuelt tilleggsarbeid eller -tjenester. Det er ikke alltid du på forhånd vet alt som må gjøres, så ikke bli overrasket om det til slutt koster litt mer enn du hadde forutsett. Heldigvis er standardinstallasjonen som tilbys designet for å passe så mange husholdninger som mulig, så sjansene er gode for at denne vil være tilstrekkelig også hjemme hos deg.
Vi i Ladsmart jobber bare med partnere som oppfyller ovennevnte minstekrav.
Hvor kjøper du en ladeboks inkludert installasjon?
Du kan jøpe ladeboksen fra forhandlere og elektrikere tilbyr installasjon inkludert i prisen. Også enkelte elektrobutikker og kjeder tilbyr i dag installasjon av ladeboksen.
Utføres et hjemmebesøk før installasjonen?
Ja, ofte. Vi ser en klar trend i at hjemmebesøk og stedskontroll tilbys privatpersoner som en del av standardinstallasjonen. Selv om hver installasjon til en viss grad er unik, har «standardinstallasjon» blitt noe stadig flere aktører har tilbyr. Generelt vil det ikke være kostnadseffektivt å besøke hver enkelt husstand og deretter by på ladeboks og installasjon. Etter at markedet for ladebokser nærmest eksploderte i 2020, har både kunnskapen blant installatørene og omfanget av standardløsninger økt i takt med etterspørselen. I dag er det derfor stadig enklere for deg som kunde å få en idé om hva en installasjon vil koste. Det er hovedsakelig mindre lokale elektrikere som utfører den fysiske inspeksjon hjemme hos deg før kjøp. Slike inspeksjoner tar sin del av budsjettet, og derfor er det fordelaktig å vite kostnaden på forhånd, eller enda bedre, vurdere ladebokstilbud hvor stedskontroll er inkludert i prisen.
Vi i Ladsmart jobber utelukkende med partnere som tilbyr standard installasjon. Våre partnere har alle det til felles at de før en installasjon ber om relevante bilder og informasjon om hvor ladeboksen skal installeres, for å løse eventuelle uklarheter før installasjonen.
Velg riktig hjemmelader og ladekabel
Merke og produsent er ikke alt som skal velges når du kjøper hjemmelader. Du må nemlig også ta stilling til hvilken av de tre typene elbilladere som passer for deg, samt om ladekabelen skal være fastmontert. Om du ønsker separat ladekabel, har du sist men ikke minst tre typer å velge mellom.
De tre typene hjemmeladere
De tre variantene av hjemmeladere baserer seg på hvilken type sikkerhetsmekanisme de kommer med. Den første hjemmeladervarianten leveres med jordfeilbryter type B. Den andre er ladere med DC feilstrømovervåkning, som vil si at strømmen fra bilen blir overvåket. Om en feil med ladingen skulle oppstå, kuttes strømmen umiddelbart. Deretter vil ladingen gjenopptas etter en mindre pause. Den siste varianten er hjemmeladere uten verken jordfeilbryter type B eller DC feilstrømovervåkning. Kjøper du denne typen, må du installere en jordfeilbryter type B i sikringsskapet hjemme for å bøte på dette.
Kjapt om valg av ladekabel
- Det finnes to «typer» støpsler/plugger på markedet i Europa, type 1 og type 2. Type 2 er den gjeldende for elbiler i Europa, og siden 2018 er alle elbiler solgt i Europa levert med type 2 ladekontakter.
- Type 2 er utviklet for det europeiske stømnettet for vekselstrøm (AC). Ladeeffekten kan være opptil 43 kW.
- Ladekabler type 2 har enten tre eller fem ledere, som tillater henholdsvis 1-fas og 3-fas lading.
- Ladekabelen du trenger avhenger av om elbilen din er utstyrt med type 1 eller type 2 ladekontakt. Ladeboksen vil alltid være utstyrt med type 2 støpsel, og om støpselet på elbilen er type 1, vil du trenge en kabel med type 2 plugg til elbilladeren, og type 1 plugg til bilen.
- Hvilken effekt kan ladekabelen levere? Det avgjøres av antall ampere (enten 16A eller 32A) og antall faser (1-fas eller 3-fas). Høyere ampere og flere faser betyr høyere effekt.
- Ladsmart anbefaler å velge en 32A ladekabel, som en investering i større, fremtidige ladebehov.
Dynamisk lastbalansering hjemme: Hvor viktig og hva bør du tenke på?
Dynamisk lastbalansering justerer ladingen på elbilen din automatisk gitt hvor mye strøm som er tilgjengelig hjemme hos deg. Selv om denne funksjonaliteten er uvurderlig ved første øyekast, er beslutningen om å kjøpe dette alternativet ikke alltid like rett frem.
Hvor viktig er det?
Siden dynamisk lastbalansering er en ekstremt viktig faktor, og samtidig en av de mer komplekse, har vi dedikert en helt spesiell del av den på informasjonsportalen vår.
«Inkludert dynamisk lastbalansering eller ikke» er sannsynligvis ladeboksmarkedets 10 000 kronersspørsmål. Hvis valget var enkelt, ville ikke spørsmålet dukket opp så ofte som det gjør. I den beste av alle verdener er det korte svaret at ja, det er best å ha en ladeboks med dynamisk lastbalansering. Utvilsomt. Samtidig er det veldig mange forbrukere som til slutt ikke velger en ladeboks med lastbalansering. Dette kan virke som et paradoks, men har å gjøre med antallet faktorer som påvirker hva som er den beste beste ladeboksen i hvert tilfelle, og derfor hvor lett det er å rettferdiggjøre den økte prisen dynamisk lastbalansering kommer med.
Hva bør jeg vurdere?
- Boligens hovedsikring – Er den tilstrekkelig for både husholdningens strømforbruk og lading av bil?
- Hvilken bil eier du – Hva er den innebygde laderen, dvs. hvor mye strøm kan bilen faktisk motta?
- Hvor langt kjører du daglig – Hvor mye/hvor fort må det lades?
- Budsjett – har du kapitalen som det dynamiske lastbalanseringsalternativet faktisk koster tilgjengelig?
- Kontrollpanelets kompatibilitet med lastbalansen – Kan ladeboksen du kjøpte faktisk kobles til kontrollpanelet ditt?
Sikker lading hjemme med lastbalansering
Når du har gått gjennom behovene og forutsetningene du har, har du kanskje landet på å kjøpe dynamisk lastbalansering. Eller ikke. Det er mange som ikke gjør det, for i tilfeller der du har en smart ladeboks, kan du ofte komme deg rundt behovet for dynamisk lastbalansering ved å bruke «manuell lastbalansering». I praksis betyr dette – med ladeboksene som tilbyr det – å justere ladeeffekten og/eller planlegge ladetypen om natten når husholdningsforbruket er på sitt laveste. Om ikke annet er det mulig å supplere med lastbalansering på et senere tidspunkt.
For noen er det et bestemt ønske om at du «ønsker å kunne sove 100 % godt om natten uten å bekymre deg for at pluggene går» og da er valget av dynamisk lastbalansering enkelt. Om du er en av disse, kan du hake av for «dynamiske lastbalansering» i skjamet vårt her.
Ti ting du må huske på når du velger en elbillader for hjemmet.
Å velge riktig ladeboks for elbilen din trenger ikke være vanskelig, men det er noen viktige ting å huske på. I stedet for å gå dypt inn i det tekniske, har vi valgt å fokusere på de ti viktigste faktorene som er viktige i hverdagen for deg som vurderer å kjøpe en ladeboks til hjemmet.
Det enkle svaret er ja. Selv om det er mulig å lade hjemme med en vanlig 230 V-kontakt, tar det veldig lang tid, men fremfor alt kan det være farlig ettersom det er fare for overoppheting av stikkontakten og/eller stikkontakten. Siden det elektriske systemet hjemme ikke er tilpasset for langvarige og høye belastninger, slik som når du lader en bil, er det til og med fare for brann. En ladeboks er dermed en type avansert stikkontakt utviklet spesielt for lading av hybrider og elbiler. Så hvis du eier en elbil – sørg for å skaffe deg en ladeboks! Bare så du vet, selv om navnet ladeboks er vanligst, kalles laderen noen ganger også en veggboks, ladepost eller elbillader.
Det er to forskjellige kontakter, Type 1 og Type 2. De fleste av dagens elbiler og plug-in hybrider har en type 2-kontakt. Dette er i dag standarden for AC-lading (vekselstrøm) i Europa, det vil si for ladebokser til hjemmebruk. Den enkleste måten å sjekke hvilken type kontakt bilen din har, er å åpne ladedøren på bilen og se hvordan kontakten ser ut. Type 1-kontakten er helt rund, mens type 2-kontakten har en flat topp. Type 2 er den europeiske standarden. Til og med asiatiske produsenter, som selger biler i Europa, utstyrer i dag bilene de selger med en kontakt type 2. Med en ekstra adapter er det enkelt å koble en type 1-bil med en ladeboks av type 2.
Ladekabelen til elbilen kommer i ulike varianter, 1-fas eller 3-fas. I teorien gir trefaslading tre ganger mer strøm enn enfaslading.
Alle ladbare biler kan lades med enfaset eller trefaset ladeboks. Imidlertid kan ikke alle biler romme den mer effektive trefaseladingen. Mange ladehybrider kan bare håndtere enfaselading, mens elbiler med større batterier vanligvis klarer trefaselading. For å finne ut om bilen kan håndtere trefaset eller bare enfaset lading, se bilens produktinformasjon fra bilprodusenten.
Enfaset ladeboks type tillater en maksimal lading på 4,6 kW (20A). Trefaset ladeboks fra 11kW (3 x 16A) til 22 kW (3 x 32A). De fleste av dagens biler er ladet med enfaseladere, men trefaseladere blir stadig mer vanlige fordi de kan levere mer strøm og derfor lader bilen raskere.
Det er både fordeler og ulemper med begge varianter, en ladeboks er enten utstyrt med stikkontakter, eller med innebygd (fast) ladekabel. Hvis du velger en ladeboks uten ladekabel, kobler du elbilens egen ladekabel til boksens kontakt. Hvis du velger en med fast ladekabel, kommer ladeboksen med en innebygd ladekabel som du kobler til bilen når den skal lades. Valg av ladeboks med stikkontakt eller innebygd kabel spiller ingen rolle for ladeeffekten, det er hva som er mest praktisk som avgjør.
Med et uttak tilbys du økt fleksibilitet. For eksempel får du velge lengden på ladekabelen (ofte 5-10m), og om du ønsker å lade biler med Type-1-kontakt med en ladeboks som har Type 2-kontakter. Dette gjelder derfor hovedsakelig deg som allerede eier en eldre bil med Type 1-kontakt. To positive sider ved ladebokser med innebygd ladekabel er at du kan være trygg på at kabelen alltid er tilgjengelig når du trenger å lade hjemme, og at du unngår risikoen for tyveri med en løs kabel. Imidlertid finnes det ladeboksmodeller hvor du kan oppnå en viss tyverisikring ved å låse ladekabelen «digitalt» gjennom den tilhørende appen.
Eier du allerede mer enn én elbil i dag, eller tenker du kanskje på å kjøpe en ny i nær fremtid? Hvis svaret er ja, eller du bare vil ha muligheten til å la naboen lade bilen sin samtidig med deg, kan du vurdere å få en elbillader med to stikkontakter, såkalt dobbeltlader. Hvis du representerer et borettslag eller et selskap som ønsker flere ladebokser for en parkeringsplass, kan du kontakte oss her for en skreddersydd tilbudsprosedyre-alternativt se vår side elbillader for borettslag.
En ladeboks er et utstyr som lader bilen din på en trygg og effektiv måte. Samtidig er det mange ladebokser med smarte funksjoner for kontroll og overvåking. Den smarte ladeboksen har en wifi-tilkobling, og du kan enkelt koble den til hjemmenettverket. Mulighetene med en smart ladeboks kan være mange, for eksempel:
1. Planlegg lading etter behov og når strømmen er billigere (f.eks. om natten).
2. Kontroller og styr ladingen via mobilen, nettbrettet eller datamaskinen.
3. Overvåk at ladingen går riktig for seg, selv når du ikke er hjemme og få beskjed hvis noe er galt.
Det korte svaret er at det avhenger av hvor raskt du vil lade, det elektriske anlegget hjemme og hva slags bil du har. Når man diskuterer lading, er det alltid det svakeste punktet som setter grensen. Dette betyr at det enten er din oppladbare bil, det elektriske systemet hjemme eller ladeboksen som setter grensen for hvor raskt batteriet kan lades.
Hver enkelt bil har en såkalt innebygd kapasitet. Enkelt forklart betyr innebygd kapasitet den maksimale ladeeffekten bilens batteri kan motta. Denne avgjøres av to punkter: antall faser elbilen kan lades med (1 eller 3), og grensen for maksimal ladeeffekt som bilbatteriet kan motta. De fleste bilmodeller har en maksimal kapasitet på 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW eller 22 kW. Så når du har undersøkt hva bilens kapasitet er, kan du bestemme hvilken ladeeffekt du vil ha på ladeboksen din. Det er også viktig å finne ut hvordan det elektriske systemet i hjemmet ditt ser ut. Er det i stand til å levere strømmen du har valgt på ladeboksen? Hvis ikke, må du velge lastbalansering. Dette forhindrer overbelastning når du lader bilen samtidig som du bruker husholdningsapparater som vaskemaskin og oppvaskmaskin hjemme.
Til slutt bør du også huske på å vurdere å «fremtidssikre» ladeboksen din, dvs. å kjøpe en ladeboks med høyere ladeeffekt enn kapasiteten du har behov for i dag. Kanskje du vil kjøpe en nyere oppladbar bil i nær fremtid? Et annet aspekt er prisnivået, en 11 kW ladeboks er ikke nødvendigvis mye dyrere enn de minste variantene, men ligger prismessig gjerne godt under ladeboksene med den høyere kapasiteten på 22 kW.
Installasjon av en ladeboks må bare utføres av en kvalifisert fagperson. Alle våre partnere jobber utelukket med sertifiserte installatører.
Det finnes ikke støtteordninger til kjøp eller installasjon av elbillader for privatpersoner. Det eksisterer ulike tilskudd til etablering av ladeinfrastruktur for bedrifter, kummuner, borettslag og sameier, men ikke direkte for privatpersoner.
Det avhenger av hvilke behov og ønsker du har. Bruk gjerne Ladsmarts populære tjeneste og få tre uforpliktende kostnadsforslag for ladebokser med eller uten installasjon. Det går raskt og er helt gratis. Få gratis tilbud på elbillader hjemme i dag!
Vi håper at du nå har blitt litt klokere på hva som er viktig før du kjøper en ladeboks til elbilen din. Vi kunne ha fortsatt med mer enn de ti ovennevnte aspektene som er verdt å tenke på, men vi valgte å sette grensen til de ti viktigste.
Lading av elbil i hjemmet: Et sammendrag
Vår visjon hos Ladsmart er å være en samlingsportal for all informasjon knyttet til lading av elbiler i hjemmet. Både for nybegynnere og eksperter. Markedet for lading av elbiler vokser i et rasende tempo, og det kan noen ganger være vanskelig å følge med på det siste og hva du som forbruker bør tenke på.
Det er en mengde produsenter og modeller, og de vokser bare. Derfor kan det være godt å starte fra de mest populære produsentene og modellene. Det er ofte en grunn til at de bare er så populære. Men dette gjelder ikke alltid, fordi det er oppstartere som tilbyr nye spennende tjenester eller bare har en attraktiv pris. Derfor er det viktig at du til enhver tid sammenligner det som er tilgjengelig. Men det er ikke så lett å bare undersøke det som tilbys, men like viktig er det å undersøke hva som er etterspurt. Så hva er det du egentlig trenger. Og det er ikke alltid slik du kjenner det, og det er derfor vi har tatt opp de mest relevante problemene du bør tenke på før du tar en beslutning.
De to viktigste temaene i dag er installasjon av ladeboksen og dynamisk lastbalansering. Dette kan endres etter hvert som markedet endres i fremtiden. Men da vil vi som ladebokseksperter justere deretter for å sikre at du som privatkunde alltid får den mest relevante informasjonen på en enkel og oversiktlig måte. Som et eksempel – ettersom flere husstander ønsker å kunne lade to biler samtidig, har behovet for en ladeboks med to stikkontakter også økt. Men hvem tror at i stedet for å kjøpe en ladeboks med to stikkontakter, kan det være like bra, eller enda mer fordelaktig å kjøpe 2 ladebokser med enkeltstikkontakter? Vi har tenkt på dette og deler våre tanker om ladebokser med doble stikkontakter her.
Som forbruker er det veldig viktig at du leser og sammenligner med forskjellige kilder før du tar en endelig beslutning om hvilken ladeboks du kjøper. Det er i to etapper vi i Ladsmart ønsker å hjelpe deg som kunde. Dels på det stadiet når du leter etter informasjon om markedet, aktører, ladebokser og installasjon. Og delvis på scenen på slutten av din beslutningsprosess, ved å sammenligne nåværende leverandører med tilbud på en elbillader som matcher dine behov og ønsker. Da er det du som tar den endelige avgjørelsen.