Å velge en ladeboks kan føles vanskelig. I dag er det en mengde forskjellige produsenter og modeller. I denne artikkelen vil vi markere alle nåværende modeller. Vil du ha hjelp til å velge riktig ladeboks? Bruk gjerne vår gratis tjeneste eller skriv en direkte e-post til meg på emil@ladsmart.no
EMIL, GRUNNLEGGER AV LADSMART.NO
Easee Home 22kW
Antall faser: | 1-fas & 3-fas |
Maksimal ladeeffekt: | 22 kW |
Kabel eller stikkontakt: | Kontakt (kabel tilgjengelig som tilleggsutstyr) |
IP -klasse: | IP54 |
Innebygd energimåling: | Ja |
RFID: | Ja |
Justerbar effekt: | Ja |
Varemerke: | Easee |
Lastbalansering: | Nei (tilgjengelig som tilleggsutstyr) |
App-tilkobling: | Ja |
Tilkobling til skytjeneste | Ja |
Mulighet for å ta betalt fra publikum: | Ja |
Antall faser: | 1-fas & 3-fas |
Maksimal ladeeffekt: | 22 kW |
Kabel eller stikkontakt: | Kontakt (kabel tilgjengelig som tilleggsutstyr) |
IP -klasse: | IP54 |
Innebygd energimåling: | Ja |
RFID: | Nei (tilgjengelig som tilleggsutstyr) |
Justerbar effekt: | Ja |
Varemerke: | Garo |
Lastbalansering: | Nei (tilgjengelig som tilleggsutstyr) |
App-tilkobling: | Nei |
Tilkobling til skytjeneste | Nei (WIFI er tilgjengelig som et alternativ) |
Mulighet for å ta betalt fra publikum: | Nei |
Antall faser: | 1-fas & 3-fas |
Kabel eller stikkontakt: | 11 kW |
Kabel eller uttag: | Kabel (7,5m) |
IP -klasse: | IP66 |
Innebygd energimåling: | Ja |
RFID: | Ja |
Justerbar effekt: | Ja |
Varemerke: | Charge Amps |
Lastbalansering: | Nei (tilgjengelig som tilleggsutstyr) |
App-tilkobling: | Ja |
Tilkobling til skytjeneste | Ja (WIFI) |
Mulighet for å ta betalt fra publikum: | Ja |
Antall faser: | 1-fas & 3-fas |
Maksimal ladeeffekt: | 22 kW |
Kabel eller stikkontakt: | Kabel (5 eller 7m) |
IP -klasse: | IP54 |
Innebygd energimåling: | Ja |
RFID: | Nei |
Justerbar effekt: | Ja |
Varemerke: | Wallbox |
Lastbalansering: | Nei (tilgjengelig som tilleggsutstyr) |
App-tilkobling: | Ja |
Tilkobling til skytjeneste | Ja |
Mulighet for å ta betalt fra publikum: | Ja |
Antall faser: | 1-fas & 3-fas |
Maksimal ladeeffekt: | 22 kW |
Kabel eller stikkontakt: | Kontakt (fast kabel tilgjengelig som valg) |
IP -klasse: | IP54 |
Innebygd energimåling: | Ja |
RFID | Nei |
Justerbar effekt: | Ja |
Varemerke: | Bee (produsert av østerrikske KEBA) |
Lastbalansering: | Nei |
App-tilkobling: | Ja |
Tilkobling til skytjeneste | Ja |
Mulighet for å ta betalt fra publikum: | Ja |
Antall faser: | 1-fas & 3-fas |
Maksimal ladeeffekt: | 22 kW |
Kabel eller stikkontakt: | Kontakt |
IP -klasse: | IP54 |
Innebygd energimåling: | Ja |
RFID: | Ja |
Justerbar effekt: | Ja |
Varemerke: | Easee |
Lastbalansering: | Nei (tilgjengelig som tilleggsutstyr) |
App-tilkobling: | Ja |
Tilkobling til skytjeneste | Ja |
Mulighet for å ta betalt fra publikum: | Ja |
Smart elbillading med Tibber strømabonnement.
Med en av de smarteste ladeboksene på markedet, Easee, tilbyr Tibber 50% lavere strømpriser. Tibber har utviklet en teknologi som lader elbilen din når strømprisen er på sitt laveste på dagen. Tibber garanterer en 50% lavere strømpris sammenlignet med det du betaler per kW for din andre strøm.
Antall faser: | 1-fas & 3-fas |
Maksimal ladeeffekt: | 22 kW |
Kabel eller stikkontakt: | Kontakt (fast kabel tilgjengelig som valg) |
IP -klasse: | IP65 |
Innebygd energimåling: | Ja |
RFID: | Nei |
Justerbar effekt: | Ja |
Varemerke: | Zappi |
Lastbalansering: | Nei (tilgjengelig som tilleggsutstyr) |
App-tilkobling: | Ja |
Tilkobling til skytjeneste | Ja |
Mulighet for å ta betalt fra publikum: | Ja |
Ladebokser 2021: Et lite sammendrag
Vårt oppdrag på Ladsmart.no er å hjelpe brukerne med å finne, sammenligne og velge riktig ladeboks. Som et ledd i å hjelpe brukerne våre med å utdanne seg om faktorene som er viktige når de velger en ladeboks og hvilken som er best, har vi skrevet en rekke artikler om emner som Ti ting du må huske på når du velger hjemmelader og Beste elbillader i 2021 – Finnes den?. Ved å være i kontakt med hundrevis av kunder har vi også fått et unikt innblikk i hva som er viktig for vanlige brukere.
I avsnittet ovenfor har vi ønsket å oppsummere hovedinformasjonen om de mest populære ladeboksene på det svenske markedet. Det vil bli utvidet etter hvert som tiden går. Dette er fordi «ladeboksjungelen» som eksisterer i dag, blir stadig tettere. Når svenskene går over til elbiler, blir dette lagt merke til av både etablerte utenlandske aktører og innenlandske entreprenører, og utviklingen går i rakettfart.
For tiden kan markedet for ladebokser i Norge ganske enkelt deles inn i tre forskjellige grupper:
- De norske produsentene – Med verdens mest elbiltette land som plattform, har nordmenns inntreden med sine smarte og rimelige ladebokser på det nordiske markedet nok ikke gått upåaktet hen.
- De svenske produsentene – Gode produkter men kan noen ganger oppleves som litt «kjedelig». De må se opp for kategori 2 og 3 som tar, og forventes å ta, større markedsandeler i fremtiden.större än för grupp 1 och 2.
- De «utenlandske» produsentene – Ofte gode produkter avhengig av behov, men kvalitetsområdet er ofte større enn for gruppe 1 og 2.
Vanlige spørsmål
Vi får mange forskjellige spørsmål fra brukerne våre. Dette er fordi det er mange forskjellige inngangsscenarier når du velger en ladeboks, så det er mange forskjellige spørsmål. Alt fra tekniske spesifikasjoner til tips om modeller og behov.
Men først og fremst, start fra dine egne behov i dag, og hvordan de kan se ut i fremtiden. For å lette denne tankeprosessen har vi i Ladsmart skrevet ti tips du må huske på når du velger en elbillader hjemme . Les artikkelen i dag!
Å lade bilen i et standard stikkontakt kan noen ganger innebære en betydelig brannfare, spesielt uten en spesiell jordfeilbryter og overspenningsvern. Selv bortsett fra risikoen, er det dessverre ganske sakte lading. Hvis du lader en vanlig elbil med en batteristørrelse på 80 kWh i en vanlig stikkontakt, tar det omtrent 35 timer å lade bilen fra 0-100%.
Hvis du i stedet lader den samme bilen med en ladeboks med en kapasitet på 22 kW, kan du lade bilen fra 0-100% på under 4 timer.
Å kunne sette strøm på ladeboksen betyr at du kan sette en grense for hvor mange ampere ladeboksen din kan forbruke. Mange ladebokser lar brukeren gjøre dette via en app. Fordelen er at du kan sette ned en ladeboks som overbelaster hovedsikringen, og på denne måten kalles dette noen ganger en slags «manuell lastbalansering».
Generelt uttrykk for å få en ladeboks med høyere ladeeffekt enn den nåværende elbilens kapasitet om bord eller kraftverkets kapasitet. Og at det er funksjonalitet du ikke trenger i dag, men som du kan ha i fremtiden. Når du kjøper en ny oppladbar bil i fremtiden, unngår du å bytte ladeboks.
Begrenser ladestrømmen til bilen når hjemmet lades av andre forbrukere. Dette betyr at det ikke er fare for plugger i hjemmet. Hvis dynamisk lastbalansering ikke er kjøpt, kan brukeren i praksis ofte omgå dette problemet ved å sette appen manuelt til ladeboksen hvor mye strøm som skal lades og når (for ladeboksene som tilbyr dette alternativet).
Det er lovfestet at ladebokser må ha en jordfeilbryter. Enten er den innebygd i ladeboksen eller installasjon av en ekstern bryter er nødvendig.
-En ladeboks som har innebygd likestrømsovervåking er supplert med jordfeilbryter A.
-En ladeboks som ikke har likestrømsovervåking må suppleres med jordfeilbryter B.
En ladeboks er kompatibel for å kobles til enten en eller tre faser. I teorien gir trefaselading tre ganger mer strøm enn enfaselading. Alle ladbare biler kan lades med enfaset eller trefaset ladeboks. Imidlertid kan ikke alle biler romme den mer effektive trefaseladingen. Når du installerer på nytt, bør 3 faser alltid utføres.
En måte å kontrollere at ingen uautoriserte personer kan lade er å kjøpe en ladeboks med RFID -lesing for start og stopp. RFID -nøkler, eller i praksis små merker, aktiveres enten via appen eller skytjenesten, hvor du kan administrere tillatelser selv.
OOCP står for Open Charge Point Protocol. Det er et standardspråk som gjør at ladebokser kan integreres med hverandre. I praksis betyr dette at det som eier av ladeboks er mulig å la andre lade mens du ikke bruker ladeboksen. Ladeboksen kan gjøres synlig på en app som du styrer din egen kW / t -pris med. Dette fungerer bare hvis ladeboksen er utstyrt med OCPP.
En standardklassifisering for ladeboksens holdbarhet i krevende miljøer:
IP 44: Beskyttelse mot faste gjenstander over 1 mm og vannstråler fra alle retninger.
IP 55: Delvis støvtett og beskyttelse mot lavt vanntrykk fra alle retninger.
IP 66: Fullstendig støvtett og beskyttelse mot høyt vanntrykk fra alle hull.
3,7 kW 1-faset ladning, koblet til maksimalt 16A.
7,4 kW 1-faset ladning, koblet til maksimalt 32A.
11 kW 3-faset ladning, koblet til maksimalt 16A.
22 kW 3-faset ladning, koblet til maksimalt 32A.
Ved lading er det alltid de svakeste leddet som setter grensen. Dette betyr at det enten er din
oppladbare bil, det elektriske systemet hjemme eller ladeboksen som setter grensen for hvor raskt batteriet kan lades. De fleste
bilmodeller har en maksimal innebygd kapasitet på 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW eller 22 kW.
Beskyttelse mot lekkasjestrømmer av likestrøm. DC er engelsk for «likestrøm», dvs. DC.
Det er Type-1 og Type-2. Type 1 -kontakten er helt rund, og Type 2 -kontakten har en flat topp. Type 2 er den europeiske standarden.
Valg av stikkontakt eller innebygd kabel spiller ingen rolle for ladeeffekten, men for det praktiske. Ikke glem også at når du kjøper en ladeboks + installasjon, får du 50% ROT -fradrag også for ladekabel.
En vanlig 230V veggkontakt. Her kan du for eksempel lade en elsykkel hvis du har en.